Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

EMBΛHMATIKEΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΟΚ Κατέχει δυο σημαντικές πρωτιές στην ιστορία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου: ήταν ο πρώτος διευθυντής αλλά και ο πρώ- τος σκηνοθέτης. Έσπασε το ρόδι για το κρατικό θέατρο στις 18 Νοεμβρίου 1971 με τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας. Καθόλου τυχαία η επιλογή του έργου· ούτε και του προσώπου. Αφενός, ο ευρισκόμενος στα σπάργανα ΘΟΚ αναζητούσε σημείο αναφοράς, με μπούσουλα το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας. Αφετέρου, το «εθνικό κέντρο» της χούντας επιδίωκε να απλώσει τα πλοκάμια του σε κάθε έκφανση της κοινωνικής ζωής στο νησί. Το γεγονός, βέβαια, ότι ο Χατζίσκος ήταν ο εκλε- κτός της ελληνικής κυβέρνησης δεν ακύρωνε εκ προοιμίου την καλλιτεχνική του αξία, τη μακρά πορεία του στο ελληνικό θέατρο και την εμπειρία του ως ηθοποιού και θιασάρχη. Όμως κάθε αρχή και δύσκολη. Τα πρώτα βήματα του ΘΟΚ συνοδεύτηκαν από μια σειρά καλλιτεχνικών, διοικητικών και λειτουργικών δυστοκιών και από μια υπαρξιακή αμηχανία για τα επόμενα βήματα. Το στί- γμα του, πάντως, δεν κρίνεται ως μηδαμινό, καθώς πρόλαβε να βάλει τη σκηνοθετική υπογραφή του σε τέσσερις παραγωγές. Μαζί του βρέθηκε στην Κύπρο η σύντροφος και μόνιμη πρωτα- γωνίστριά του Τιτίκα Νικηφοράκη, η οποία ενσάρκωσε την Κλυταιμνήστρα στον Αγαμέμνονα και την Μπλανς Ντυμπουά στο Λεωφο ρείον ο Πόθος, που ανέβηκε τον Απρίλιο του 1972. Ο Νίκος Χατζίσκος συνυπέγραφε τη σκηνοθεσία με τον Νίκο Χαραλάμπους, ο οποίος υποδυόταν και τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι. Το κεφάλαιο αυτό περιλάμβανε επίσης το Τίμημα της λευτεριάς του Γιώργου Θεο- τοκά με αμιγώς κυπριακή διανομή και τον Γλάρο του Τσέ χωφ, με τον οποίο αποχαιρέτησε το φθινόπωρο την Κύπρο και τον ΘΟΚ. (ΓΣ) 3.43 ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΙΣΚΟΣ (1921–1983)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==